Talouskurssit
Teksti

Myyntikilpailut ja kampanjat

Oppijakso 9 Luku 2 Moduuli 1

Entisessä työpaikassani pidettiin myyntikilpailuja ja useimmat pitivät niistä ja kyllä ne toivatkin vähän lisää kauppaa.

On meillä ollut joskus vuosia sitten juomatoimittajan sponssaamia drinkkikampanjoita, mutta tuotteet olivat hiukan hankalia ja outojakin. Ei oikein purrut henkilökuntaan eikä asiakkaisiinkaan.

Mitä, jos mietitte jotain lisämyyntituotetta teidän omista lähtökohdistanne. Mielellään helppo ja houkutteleva ja sellainen, joka ei söisi muuta myyntiä. Edullinen hintakaan ei olisi haitaksi?

Meidän jälkiruokamme eivät kulje juuri lainkaan. Ne ovat ehkä vähän kalliita ja vaativat keittiössäkin näperrystä. Pitäisikö miettiä jokin kiva vaihtoehto?

Miten olisi vanha kunnon paahtovanukas, herkullinen, helppo valmistaa isompi satsi ja edulliset raaka-aineet.

Voitaisiin varmaan kokeilla. Pena, voidaanko laskea asia auki?

Totta kai. Paljonko raaka-aineet maksavat ja mitä ajattelette myyntihinnaksi?

Raaka-aineet maksavat annoskortin mukaan 0,90 e alv 0 % ja verollisina 1,03 e.

Tuleeko hävikkiä?

Tehdään isompi erä, niin pari voi mennä vanhaksi, ja eiköhän henkilökunta popsi myös muutaman. Lisätään verolliseen raaka-ainehintaan hävikkivaraus 0,12 e, eli hinnaksi tulee 1,15 e.

Myyntihinta voisi olla pyöreä viitonen.

Entä myyntimäärä vaikkapa kahden viikon kisassa?

Kyllä niitä menee ainakin 20 päivässä, kun vähän tsempataan.

Lasketaanpa. Kate on 5,00 e – 1,15 e = 3,85 e / kpl, vähennetään alv 3,85 e / 1,14 =  3,38 e / kpl. Kahdessa viikossa aiotaan myydä 14 pv x 20 kpl / pv = 280 kpl. Katetta kertyisi 280 x 3,38 e = 946,40 e. Oho! Tätä kokeillaan ilman muuta. 

Olisiko palkintona jokin siivu katteesta virkistysrahastoon, jos päästään tavoitteeseen.

Pannaan 20 % paahtovanukkaiden katteesta sinne, jos saadaan myytyä vähintään 300 kpl.

Kuulostaa hyvältä.

Pen