Trubaduuri-ilta
Oppijakso 8 Luku 2 Moduuli 1
Vanhat kaverini Rosita ja Reiska ovat ehdottaneet, että he voisivat tulla pitämään rattoisaa trubaduuri-iltaa. Ohjelma maksaisi Herkkukahvelille 200 e alv 0 %. Torstaisin on hiljaista ja pohdin, kuinka paljon pitäisi myydä lisää, jotta ohjelma kannattaisi. Pääsylippumyynti ei tunnu realistiselta, ja se voisi karkottaa nykyisetkin asiakkaat. Trubaduuri-illan myynti olisi luultavasti olutta. Montako tuoppia pitäisi vähintään myydä nykyisen myynnin lisäksi, jotta ohjelma saataisiin maksettua?
Tulisiko tästä lisää markkinointikuluja?
Ei, Rosita ja Reiska sekä Herkkukahveli panevat tiedon somekanaviinsa ja Herkkukahveli lisäksi ilmoituksen tuulikaappiin.
Tehdäänpä laskelma.
Ohjelmakulu 200 e alv 0 % halutaan kattaa olutta myymällä. Oluen kate on 67 %.
Liikevaihtoa tarvitaan 200 e / 67 x 100 = 298,51 e
Lisätään alv 298,51 x 1,24 = 370 e myyntitarve. Tuopin keskihinta 6,00 e
370 e / 6 e / tuoppi = 62 tuoppia normaalitorstaita enemmän pitäisi vähintään myydä.
Ei tunnu mahdottomalta, eikä tarvita lisää työtuntejakaan, kokeillaan pois.
Mutta olisiko tuon voinut laskea jollain muulla tavalla?
Voisihan sen laskea yhden tuopin katteen avulla.
Myyntihinta on 6,00 e ja ostohinta 1,98 e ja katetuotto on 4,02 e sis.alv. Veroton kate on siis 4,02 / 1,24 = 3,24 e / tuoppi.
Jaetaan ohjelmakulu tuopin katteella ja saadaan myyntitarve tuoppeina: 200 / 3,24 = 62 kpl.